Hunden mår bäst av att ha regler

Sitter i soffan just nu och tittade precis på ett program som heter Min hund styr mitt liv. Jag fattar inte hur vissa människor inte kan ha regler för sina hundar oavsett om dom är små eller stora. Vissa människor som har små hundar har inte så mycket regler för dom enligt mig. Det spelar ingen roll om hunden är stor eller liten man ska ha samma regler för båda. Men har man en liten hund så kan man ibland tycka att men han/hon är så liten, det gör inget om hon/han gör så, det gör inget om han /hon tigger lite osv osv. Jag har själv varit där, jag tyckte inte att det gjorde något att min lilla hund gjorde vissa saker för hon va ju så liten osv. Men efter ett tag började hon försöka bestämma över mig och då fattade jag att jag inte kunde ha olika regler för mina hundar. Jag bestämde mig för att bli stenhård med att båda mina hundar skulle ha och följa samma regler. Har man inte regler på sina hundar så kan det leda till att hunden blir dominant, aggresiv, biter, skäller, tuggar sönder saker osv.

Jag har alltid haft stora Rottweiler hundar men sen snart två år tillbaka har jag en chihuahua hon är min första lilla hund. Jag har sen ca ett år tillbaka samma regler för min stora hund som för min lilla hund. Dom ska inte tigga, dom får inte va i köket då jag äter, oftast sitter jag i vardagsrummet och äter men då får dom ligga på mattan i hallen. Dom får inte ta godis eller mat som jag ger dom för än jag säger varsegod. Dom måste sitta ner innan jag tar på dom kopplet, det gäller samma då vi kommer in efter en promenad innan jag tar av kopplet, dom får inte gå ut genom yterdörren för än jag säger varsegod, dom måste tacka för maten dvs ge mig tassen som tack. Oftast så äter min stora hund upp sin mat innan min lilla hund och då måste min stora hund lägga sig ner och vänta tills min lilla hund ätit klart osv. Har man regler för sin hund/hundar så mår dom mycket bättre. Ingen hund mår bra av att inte ha regler.


Här väntar Tilda på att Tindra ska äta färdigt.



Här brukar dom ligga då jag äter i vardagsrummet.



Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag håller med dig helt och hållet i detta ingen hund mår bra av att inte ha regler.

2009-12-27 @ 16:24:30



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0