Min enastående dessert till nyår är nu klar



Denna underbara dessert blir en värdig avslutning på året. Blandningen av passionsfrukt, hjortron och björnbär är enastående.


Nu är mina hjortronparfe klara och står nu i min frys. Hoppas dom blir goda med det tror jag nog :)
Tog inga kort då jag vispa ihop allt i vattenbad, bunke mm glömde det.
men här kommer några bilder.

Detta behövs för att göra hjortronparfe. Vinflaskan glömde jag fota ser jag nu men
det ska i alla fall vara lite vitt vin i. Det står i receptet, Dom där tre silvriga
sakerna med blåa piggar på det är typ som tomtebloss som jag ska sätta
i hjortronparfeérna i morgon :)



Här har jag alltså vispat ihop allt och lagt i plast kaffekoppar HAHA, ja ni läste rätt^^ Plast kaffekoppar! Jag hittade inte mina muffins formar i plåt, så jag tog det jag hade helt enkelt hihi^^ men det funkar lika bra med plast muggar. Glöm inte och lägga plastfolie i bara innan du häller i själva smeten. Varför... Jo för att när du sedan fryser dom så är det lättare att ta ut dom plus att dom går då inte sönder som dom kan göra annars. Efter jag hält i smeten så avslutar jag med digistive kex. Väldigt simpelt!



Nu är dom inne i min frys och där ska dom minst stå i 8 timmar innan man kan ta ut dom.
Men mina kommer stå där tills i morgon kväll så dom lär ju va hårda då^^



Färdigt på: 8 tim 20 min - Beräknas för ca 6 personer.


Ingidienser:
11
11 st digestivekex
3 3 msk smält smör
0.75 0.75 dl strösocker
4 4 st äggulor
3.5 3.5 msk vitt vin
1.5 1.5 dl hjortronsylt
5 5 dl vispgrädde
2 2 dl björnbärsmarmelad, till servering
5 5 st passionsfrukter, till servering

Gör såhär:

1. Klä 6 portionsformar med plastfolie. Smula kexen och blanda med det smälta smöret, gärna i en marberedare.

 

2. Sätt på en kastrull med vatten och låt det koka upp. Blanda socker, äggulor och vin i en rostfri bunke. Vispa kraftigt över vattenbadet tills smeten tjocknar och blir som en toddy.

 

3. Ta skålen från vattenbadet och blanda i sylten. Vispa grädden lätt och blanda ner den i äggsmeten. Häll upp den i formarna. Lägg på kexsmulorna som lock. Frys i minst 8 timmar.

 

4. Ta fram parfaiten ur frysen och ställ den i kyl cirka 30 minuter innan den ska serveras.

 

5. Stjälp upp parfaiten på fat. Värm björnbärsmarmeladen något i en kastrull och ringla den sen runt parfaiten. Gröp ur passionsfrukten och garnera med de små kärnorna.



Kommentarer
Postat av: Angelica

plast muggar haha ja men det blev juh bra. Hoppas dom blir goda för det låter och ser väldigt gott ut :)

2009-12-30 @ 22:09:58
Postat av: Mammi

Jag ser framemot desserten som du har med dig , det du blir bjuden på här hemma blir en överraskning ? hummer och något mer! och så ska vi fira in det nya året i badtunnan.

2009-12-31 @ 00:14:53
Postat av: mimmi

Hoppas att det blir en bra dessert till nyår ? kram och gott nytt på dig

2009-12-31 @ 01:50:50



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0