Pepparkakshus

Oj va jag helt plötsligt blev sugen på att göra ett pepparkakshus^^ Jag ska nog försöka handla det till veckan som kommer faktiskt. Jag mins knappt sist jag gjorde ett pepparkakshus typ, ja va kunde jag ha vart 10-11 år eller nått kanske sist ja gjorde ett. Och då är det väl på tiden att jag gör ett nu haha.



Men jag måste bara visa er detta gigantiska pepparkakshus.
Sveriges största pepparkakshus.


Det jättestora pepparkakshuset var uppbyggt av 101,2 kvadratmeter pepparkaksplattor, degen bestod av alla de klassiska peppis-ingredienserna. Men det gick åt extra av allt!

Vill du baka ett själv, räkna med att det går åt:

294 kg vetemjöl
110,4 kg socker
92 kg Milda mat- och bakmargarin
66,3 liter sirap
66,3 liter vatten
2,2 kg ingefära
2,2 kg kanel
2,2 kg nejlika
3,7 kg bikarbonat


Resultatet blev ett nästan 5 meter högt pepparkakshus!




Nedanför det stora pepparkakshuset sitter
Ann Söderlund med Ossian och Ilon, Laila Bagge med Liam och Cecilia Blankens och Bonnie
och dekorerar små pepparkakshus.



Här ser ni Laila och Cecilia.



Här ser man hur stort pepparkakshuset är om man jämför med den lilla
pojken.




Kommentarer
Postat av: Malin

oj oj oj va stort pepparkakshus shit alltså haha coolt

2009-12-12 @ 19:52:47
Postat av: Angelica

WOW ja det kan man verkligen kalla pepparkakshus. Jag gjorde faktiskt ett pepparkakshus nu i måndags men jag har redan börjat äta på de haha kan inte låta bli att pilla bort alla smarties på taket glasyren runt alla kanterna det är juh så gott. kram

2009-12-12 @ 20:04:46
Postat av: Jouline

Angelica: HAHA, jag kan förstå att du inte kan låta bli för det är ju jätte gott :)

2009-12-12 @ 20:09:36
URL: http://stylebyjouline.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0