Är choklad farligt för hundar?

Härom dagen så hade jag glömt att ta bort min geisha choklad från vardagsrumsbordet, ni vet sådana små ihop rullade. I alla fall dom låg mitt på bordet och jag skulle iväg och glömde helt av att dom låg där. När jag kom hem så hittar jag Tindra liggandes i soffan med en geisha i munnen. Visserligen så hade hon inte fått i sig så mycket av geishan eftersom det var papper runt den men jag var rädd och tänkte: tänk om hon fått i sig en hel sådan då jag inte såg? Jag blev jätte rädd och trodde att jag nu var tvungen att åka till veterinären men jag väntade en stund, satte mig och sökte på internet om hur farligt choklad är för hundar. Jag vet att choklad är farligt för hundar sen spelar ju storleken på hunden väldigt stor roll och eftersom att Tindra är en liten chihuahua så blev jätte rädd. Men Tindra verkade inte må dåligt resten av kvällen som gick, hon var lika glad som vanligt, åt sin mat som hon skulle och sprang runt och lekte. Så jag antar att hon inte fick i sig så mycket choklad då.



Här nedan har jag skrivit lite bra fakta om choklad och hur farligt det är för hundar.


Är choklad giftigt för hundar?

Svaret är JA. Faran för din hund är dock beroende på vilken typ av choklad, storleken på hunden och hur mycket den ätit.

Den giftiga komponenten i choklad heter theobromin. Medan människor lätt smälter theobromin går det mycket saktare för hundar att smälta det ämnet. Detta innebär att theobrominet har tid att byggas upp till giftiga nivåer i hundens kroppssystem.

 

Storleken har betydelse

En stor hund kan äta mycket mer choklad än vad en liten hund kan göra innan den blir allvarligt sjuk. Det är också värt att komma ihåg att olika typer av choklad har olika innehållsnivåer av ämnet theobromin. Mörk choklad och matlagningschoklad har de högsta nivåerna medan mjölkcholkad och vit choklad har lägre nivåer.

En väldigt liten mängd choklad ger förmodligen bara din hund en dålig mage. Hunden kan kräkas eller få diarré. Större mängder ger dock allvarliga konsekvenser. I tillräckligt stora mängder, kan theobromin ge muskelkramper, krampanfall, oregelbunden hjärtrytm, invärtes blödningar eller en hjärtattack.

Vad du skall hålla utkik efter

Påverkan av theobrominförgiftning ses ofta som en ordentlig överaktivitet hos hunden.

Var inte orolig om din hund har ätit en enda liten choklad eller stulit den sista rutan av din chokladkaka, för detta ger inte tillräckligt stor dos av theobromin för att kunna skada. Om du har en liten hund dock, och hunden har ätit en kartong med choklad måste du åka till veterinären omedelbart. Och om det handlar om vilken kvantitet som helst av mörk eller osötad matchoklad är det bäst att vara på den säkra sidan. Den höga nivån av theobromin i mörk choklad innebär att det endast behövs en mycket liten chokladbit för att förgifta en hund. 25 gram av en sådan typ av choklad kan räcka för att förgifta en 20 kilos hund.

Den vanligaste behandlingen för theobromin-förgiftning är att få hunden att kräkas inom 2 timmar från dess att hunden åt chokladen.
Är du orolig att din hund har ätit för mycket choklad så tveka inte att ringa till din veterinär. Tiden är viktig i dessa fall.

 



Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0