Hemma från bion - svar på läsarfrågor

Kom hem från bion för en stund sedan och den var riktigt bra. Vi såg sista Harry Potter filmen The Deathly Hallows 2. Det är ju sagt att detta är sista Harry Potter filmen men man kan ju alltid hoppas på att den kommer en till^^ Nu tänkte jag svara på två läsarfrågor och sen tänkte jag göra mig en kopp te och krypa ner i soffan med en filt och titta lite på tv innan det är dags att krypa ner i sängen.


Angelica:

Så fina bilder du tar! Du är verkligen duktig på att fota. En fråga bara, vad fotar du med för kamera?

Svar:

Hej Angelica! Tack så jätte mycket. Min kamera som jag fotar med heter Nikon D5000. En väldigt bra kamera. Men jag kan tyvärr inte ens hälften om kameran än typ, ändå har jag haft den ett tag nu^^ men det kommer väl så småningom :) En bra kamera tycker jag iallafall att det är. Och jag har läst om proffsfotografer som fotat med just denna kameran och sagt mycket gott om den och fått till fantastiska bilder.



Anonym:

Har frågat dej innan om en hundfråga och fick hjälp av dit svar så har en till fråga hehe hoppas det e okej :)
Min hund slutade löpa 1-2 dagar sen, hur länge måste man vänta innan man kan ta henne till hundrastplatser så hon kan leka med andra hundar? Förra gången hon löpte så tog ja dit henne kanske någon dag efter det slutade men fick gå därifrån direkt då alla hanar jagade henne. Så vet du hur länge ungefär man måste vänta?

Svar:

Hej! Du får ställa så många frågor du vill, jag är bara glad om jag kan hjälpa till :)

Jag har för mig att jag svarat på en liknande fråga förut men hittar det inte just nu här i bloggen. Det kan iallafall variera rätt mycket mellan olika tikar, hur länge de löper och hur de beteer sig. Nu kanske jag förklarar onödigt mycket här^^ eftersom din tik redan löpt klart men jag vill gärna skriva det så andra får ett helhetsintryck angående löpning hos tikar.

Den dagen man ser första bloddroppen
brukar man räkna som första dagen på löpet. Vissa tikar löper "tyst", dvs utan blod, och det kan då vara lite krångligare att bedöma löpstart, höglöp mm.

När höglöpet börjar
och hur långt det varar varierar mycket, men de flesta tikar brukar börja gå in i höglöp efter ca 8-10 dagar, men som sagt det kan variera: tex: en hund som löper i ca 21 dagar kan börja sitt höglöp dom senaste 3 dagarna (alltså dag 18-19). En del tikar är mottagliga för hanar under väldigt kort tid, kanske bara en dag, medan andra mer eller mindre är mottagliga under hela löpet. Det händer också att tikar rymmer för att hitta en lämplig hane, kanske inte alltid den man själv hade tänkt sig. Så det är viktigt att du håller koll på henne. Oftast så är höglöpet över på dag 17-18, men man ska ändå vara försiktig med att låta tiken träffa hanar eftersom det har hänt att tikar betäckts och blivit dräktiga så sent som 20:e dagen eller till och med senare.

Generellt brukar man räkna
att löpet är över efter ca tre veckor, dvs löpet pågår i 21 dagar. Men som sagt, hur länge det faktiskt löper kan vara olika från tik till tik.
Och efter höglöpet kommer också efterlöpet. Tiken kan då inte bli dräktig (alltså med valpar) men hon luktar fortfarande gott för hanar och dom kan då ändå vilja para sig.

Sen vet inte jag hur länge din hund löpt nu
. Har du själv räknat om löpet varat i ca tre veckor? Höglöpet brukar vara i ca 1 vecka. Men som sagt det kan variera från tik till tik. Men om vi nu säger att din hund löpt ca 21 dagar och hon inte blött på 1-2 dagar som du säger så bör du vänta med att gå till hundrastplatser i minst en vecka till (om inte lite till för att vara på den säkra sidan) Du lär märka om din hund skulle vara parningsvillig om en hane är i närheten. Hon viker då svansen åt sidan och sätter ut bakdelen. Så håll koll på henne!




Kommentarer
Postat av: Angelica

Tack för svaret =) ska nämligen köpa mig en systemkamera och den du har verkar bra =D

2011-07-24 @ 19:26:51



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0