Läsarfråga - skendräktig

Jag fick en läsarfråga angående skendräktighet hos hundar och varför jag svarar här i bloggen är för att hon/han inte lämnat någon blogg eller mail adress. Såhär skrev hon/han:

Anonym:

kan hunden bli skendräktig om den inte löpt precis innan det beteendet hände? min hund beter sej exakt som du skrivit (HÄR) och har hållit på så i 1 vecka och ja blir galen snart. hon har blivit så derpimerad och bär med sin nalle överallt.. och bäddar ner den i sängen och vill knappt äta. eller tror du det är något annat som hänt hunden? för hon har bara löpt 1 gång i sitt liv och minns ej när det va då det va välidgt mnånga månader sen. och en fråga till hur länge måste man vänta innan hon kan få tillbaka leksaken?

Svar:

Hej! Din hund är definitivt skendräktig nu så det är inget fel på din hund. Det du ska göra är att ta bort hennes nalle. För låter du henne ha nallen så tror hon bara att det är hennes valp och hennes skendräktighet blir då bara värre. Skendräktigheten kan också hålla i sig längre om hon har sin nalle. Sen att hon verkar deprimerad är också helt normalt, mina hundar kan bli lite nedstämda då dom är skendräktiga. Men det du kan göra är att öka motionen på din hund, det brukar trötta ut dom och få dom på andra tankar.

När min stora hund Tilda är skendräktig
så tror hon att hennes ben (alltså ben som man tuggar på) är hennes valpar^^ så där tar jag bort alla hennes ben. När du väl tar bort din hunds nalle så ha koll så att hon inte får för sig att ta något annat som sin/sina valpar, men det lär du märka. När min lilla hund Tindra är skendräktig så tror hon att sin leksaks tiger är hennes valp (det du läste och kommenterade HÄR) så den tar jag alltid bort då jag märker att hon börjar bädda ner sig med tiger eller springer runt och piper/gnyr med tigern i munnen, (om du klickar HÄR så kan du se ett videoklipp med min hund Tindra då hon är skendräktig). Jag brukar ge tillbaka hennes tiger efter ca 2 veckor. Och leker hon normalt med tiger då och sedan kan lämna tigern utan att pipa och sova utan tigern så är allt ok och jag låter henne då få ha sin tiger. Men får du misstankar eller ser att din hund fortfarande är skendräktig så tar du bort nallen igen. Hon mår bättre utan sin nalle kan jag lova fast än att det kanske inte ser så ut ibland. Din hund kanske kommer pipa efter sin nalle då du tar bort den men försök avleda henne med någon lek då eller gör lite tricks med henne och beröm henne sedan med lite godis eller varför inte bara mysa med henne :)

Och din hund kan som du skrivit
äta lite sämre också men så länge hon iallafall får i sig något under dagen så är det ingen fara. Tilda min stora hund äter som hon ska då hon är skendräktig men min lilla hund Tindra äter dock sämre. Men jag brukar ge henne lite extra gott i hennes mat då, typ som köttbullar eller skinka eller så kan du skrapa i lite rester från din egen middag i din hunds mat. Sen hur länge din hund kommer va skendräktig det vet inte jag för det är så olika från hund till hund. Hoppas du är nöjd med svaren och att detta hjälper dig och är det något annat du undrar över så är det bara att fråga igen :)



<3 Mina två hjärtan <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

Söta dina hundar är :D

2011-05-10 @ 23:52:23
Postat av: Anonym

tack så mycket för svaret :D

tagit bort nallen igår och hon börjar bli lite mera "normal" nu, men lite pip kommer då och då, men hon börjar äntligen äta lite mera, men inte så mycket men det beror nog på värmen då det är så varmt hos oss just nu.. :))

2011-05-11 @ 20:21:47



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0