Hamnat i koma för första gången

Ni skulle bara veta vilken helvetes dag jag haft idag. Jag har inte skrivit så mycket här i bloggen om min sjukdom men jag har diabetes och har haft det i 10 år den 14 juli. När man har diabetes så kan man hamna i koma, det finns två olika komer som man kan hamna i och det är hypoglukemi, låg glukoshalt i blodet och den andra är hyperglukemi, hög glukoshalt i blodet. Båda komerna är livsfarliga och kan leda till döden om man inte får hjälp fort.



I morse så hände det som inte får hända och jag hamnade i koma, jag hade för låg glukoshalt i blodet. Allt började med att min mamma hade ringt mig i morse flera gånger och jag hade inte svarat, mamma blev då orolig och promenerade då bort till mig, när hon kom in i mitt sovrum hittade hon mig i sängen och jag va inte kontaktbar. Mamma försökte trycka i mig honung (för att få upp mitt socker/glukoshalt i blodet) men det gick tydligen inte och hon fick inte liv i mig så hon va tvungen att ringa ambulansen. Ambulansen körde hit i ill fart och när dom väl kom in i mitt sovrum så tryckte dom i mig flytade glukos och efter bara några sekunder så vaknade jag.

Jag har aldrig
varit så rädd i hela mitt liv ( förutom när jag insjuknade i min diabetes) men jag trodde verkligen att jag skulle dö idag, fy fan va hemskt detta va asså. Tänk om jag inte hade haft min mamma så nära mig och tänk om hon inte hade haft nycklarna till mitt hus, ja då hade jag inte levt, utan jag hade dött i dag. Och detta oroar mig rätt mycket nu när jag ska flytta in till stan och bo ensam i min lägenhet, va gör jag om det händer igen? jag är verkligen skit rädd att det ska hända igen, och händer det i min lägenhet ja då kanske jag inte klarar mig. Men så ska jag självklart inte tänka, utan jag ska tänka att jag fixar detta och det kommer att gå jätte bra. Nu måste jag vila lite igen, min kropp har inte riktigt hämtat sig från koman i morse så vi hörs lite senare.



Kommentarer
Postat av: Michelle

Gud vad hemskt! Var det för att du inte hade tagit dina sprutor eller vad beror det på? Har en jobbarkompis som precis fått diabetes men jag är inte så haj på det. Ska du flytta? Har inte vart inne här på ett bra tag :)

2010-07-07 @ 21:43:00
URL: http://michellebeit.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Hej!

Vilken tur att din mamma reagerade och gick till dig för att kolla till dig!!



Önskar dig också en trevlig onsdagkväll!!

Kram!

2010-07-07 @ 22:48:04
URL: http://isabellees.blogspot.com/
Postat av: Malin

Nämen gud så läskigt!

Stackare!! :( Usch, fick värsta rysningen när jag läste din text. Vilken tur att din mamma hade nyckel och att hon kom förbi!



Hoppas du mår bättre snart, många kramar på dig!

2010-07-08 @ 10:25:08
URL: http://chickity.blogg.se/
Postat av: Emelie - Crazynails

Åååh! Shit alltså! Gud, tur att du mår bättre nu, gud vad läskigt :O

Hoppas iaf att du är bättre nu

2010-07-08 @ 15:26:31
URL: http://crazynails.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0