Läsarfråga - Hur länge löper hundar

Jag fick en fråga av en anonym. Varför jag svarar här är för att hon/han inte lämnat någon blogg eller mailadress. Såhär skrev hon/han:

Anonym:

så gulligt det tikskyddet va :)
min hund började löpa för första gången idag.
vet du hur länge ungefär hundar löper?


Svar:

Hej! tack så mycket! Hundar blöder olika länge. Men normalt är ca 21 dagar, dvs 3 veckor. Och eftersom det är fösta gången som din hund löper så tycker jag att du ska börja räkna månaderna mellan hennes löptider. Det gör att du sedan vet ungefär hur många gånger din hund kommer att löpa på 1år. Vissa hundar löper 2 gånger per år andra bara 1. Min Tindra löper 2 gånger per år.

Sen en annan grej som är bra att veta/tänka på är att en tik går inte in i sitt höglöp förrens hon slutat blöda. Det vill säga att bara för att hon inte löper så är hon lika mottaglig (oftast som mest mottaglig för befruktning när hon slutat löpa). Så det är då viktigt att hon inte träffar några hanar för då kan det bli valpar^^ Jag brukar inte låta Tindra träffa/leka med hanar på ca 5 veckor då hon löper.


Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för svaret hihi:D

2011-03-06 @ 12:46:56



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:




Trackback
RSS 2.0